اگر شما هم از سرویس ایمیل برای کسبوکار خود استفاده میکنید، احتمالا دریافت هرزنامهها، حتی اگر تعدادشان بسیار اندک هم باشد، یکی از مشکلات بزرگ شما خواهد بود. اگرچه آمارها حاکی از کاهش حدود ۷۰درصدی تعداد هرزنامهها در مقایسه با دهه قبل هستند، همچنان اسپمها حدود ۵۴درصد از کل ترافیک ایمیلها را ازآنِ خود کردهاند. اگر شما هم وبسایتی دارید و برای مدیریت هاست آن از cPanel استفاده میکنید، با استفاده از ابزار Spam Filters این سیستم مدیریت هاست میتوانید اسپمها را شناسایی کنید و بدینترتیب اینباکس کاملا تمیزی داشته باشید. این ابزار از SpamAssassin که یکی از پیچیدهترین الگوریتمها را در شناسایی هرزنامهها دراختیار دارد، استفاده میکند. در این مقاله، میخواهیم درباره ابزار Spam Filter سی پنل صحبت کنیم و نکات مرتبط با فیلتر هرزنامهها را توضیح دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.
SpamAssassin چیست و چگونه کار میکند؟
همه ما با مقوله هرزنامه یا اسپم ایمیل آشنا هستیم و برای درک آن، به توضیح بیشتر نیازی نداریم. همه میدانیم که اسپمها چطور کار میکنند و در آنها از چه کلمات و عباراتی استفاده میشود و گرامرهای خاص بهکاررفته در این ایمیلها را میشناسیم؛ بههمیندلیل، هنگام دریافت هرزنامه سیستم تطبیق الگوی مغزی، به ما درباره خطرهای این ایمیل هشدار میدهد.
SpamAssassin نیز روشی مشابه، اما با مقیاس بسیار بزرگتر را برای شناسایی اسپمها بهکار میگیرد. درواقع، این ابزار در میان ایمیلهای دریافتی بهدنبال الگویی میگردد که در میان پیامهای ناخواسته رایج است و اگر ایمیلی با این الگوها مطابقت داشته باشد، به ما هشدار میدهد که احتمالاً با هرزنامه مواجه هستیم.
البته باید به این نکته نیز توجه کرد که اصولا فیلترکردن ایمیل ممکن است فرآیند کاملا دقیقی نباشد. واقعیت این است که انجام این کار باتوجهبه اینکه اسپمها بسته به زمینههای مختلف دائماً در حال تغییر هستند و همواره تلاش میکنند تا هدف واقعی خود را پنهان کنند، واقعا پیچیده است. بااینحال، این نرمافزار سالهاست که با آزمایشهای پیچیده توانسته است بسیاری از ایمیلهای ناخواسته را شناسایی کند و تلاش اسپمرها را برای ارسال ایمیلهای ناخواسته ناکام بگذارد. برخی از این تستهای مهم عبارتند از:
کلمات و عبارات
این تستها یک الگوی زبانی را رمزگذاری میکنند تا نشان دهند که پیام احتمالا اسپم است یا خیر. بهعنوان مثال، آزمایشهایی درباره ایمیلهایی انجام شده که در متن آنها عباراتی مانند «جایزه» و «پول» و «برد» بهکار رفته است. همچنین، در پیامهایی که به زبان انگلیسی نگارش شده است، تحقیقاتی درباره کلماتی که تماما با حروف بزرگ نوشته میشوند، انجام گرفته است.
دیتابیسهای آنلاین
پایگاههای داده آنلاین نمونههایی از ایمیلهایی را ذخیره میکنند که کاربران بهعنوان اسپم گزارش کردهاند. بهعنوان نمونه، Distributed Checksum Clearinghouse از الگوهایی میزبانی میکند که با ایمیلهای انبوه مطابقت دارند.
فهرست سیاه DNS (بهاختصار DNSBL)
فهرستهای آنلاینی هستند که نرمافزار میتواند آنها را بررسی کند تا به این نتیجه برسد که آیا پیام از منبع شناخته شده اسپمها ارسال شده است یا خیر. SpamAssassin بهصورت پیشفرض از چندین DNSBL رایگان از جمله Mailspike و SpamHaus پشتیبانی میکند.
امتیاز SpamAssassin یعنی چه؟
امتیاز SpamAssassin درواقع معیاری برای تشخیص این موضوع است که چقدر احتمال دارد که ایمیل ارسالشده هرزنامه باشد. این امتیاز با جمعزدن امتیازهایی که از هریک از تستها بهدست میآید، محاسبه خواهد شد. امتیازهای هریک از تستها نیز غالباً کوچکتر از یک (در حد ۰.۱ یا ۰.۲) هستند.
هرچه مجموع امتیازهای محاسبهشده برای ایمیل کمتر باشد، احتمال قانونیبودن آن نیز بیشتر است. بهعنوان مثال، اگر امتیاز ۱۰ برای ایمیلی محاسبه شود، آن پیام قطعا هرزنامه است؛ اما اگر امتیاز محاسبهشده برابر با ۳ باشد، برخی از فاکتورهای اسپم بودن را دارد؛ اما هنوزهم احتمال اینکه ایمیل حقیقی باشد، زیاد است.
درک امتیاز SpamAssassin به این دلیل اهمیت دارد که از آن خواهید توانست برای پیکربندی میزان حساسیت فیلترینگ ایمیل در cPanel استفاده کنید. در بخشهای بعدی همین مقاله، درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.
بهترین تنظیمات برای SpamAssassin در cPanel
SpamAssassin حالا بهطورکامل در سیستم مدیریت هاست cPanel ادغام شده است و شما میتوانید تنظیمات آن را بهگونهای تغییر دهید که بهترین عملکرد سیستم فیلترینگ اسپمها را بهدست آورید. برای این منظور، گزینه Spam Filters را انتخاب کنید. نحوه دسترسی به این گزینه در تصویر زیر نشان داده شده است:
بهعنوان اولین قدم، باید تنظیمات مربوط به گزینه Process New Emails and Mark them as Spam را انجام دهید.
این همان گزینهای است که روشن یا خاموش بودن تست ایمیل را مشخص میکند. هنگامیکه این گزینه روشن باشد، SpamAssassin ایمیلهای دارای امتیاز زیاد را با درج عبارت ***SPAM*** در هِدِر پیام، از دیگر ایمیلها متمایز خواهد کرد.
تنظیمات مربوط به آستانه امتیاز SpamAssassin
دقیقا در زیر قسمت Process New Emails، گزینهای برای تنظیم آستانه امتیاز SpamAssassin قرار گرفته است. این گزینه در تصویر زیر نیز نشان داده شده است:
برای آنکه به درک روشنتری از این مفهوم برسیم، باید به مفهوم امتیازها در SpamAssassin برگردیم. همانطورکه میدانیم، امتیازها از نتایج تستهای مختلف بهدست میآیند. Threshold یا آستانه به کاربران سی پنل امکان میدهد تا تعیین کنند ایمیلهایی که بهعنوان هرزنامه تلقی میشوند، حداقل باید چه امتیازی را دریافت کرده باشند. همانطورکه در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید، میزان پیشفرض این آستانه برابر با ۵ است.
بهعنوان نمونه، اگر امتیاز درنظرگرفتهشده برای آستانه برابر با ۲ باشد، سیستم بهطورخودکار هر پیامی که امتیازهای محاسبهشده برای آن بیشتر از ۲ باشد، بهعنوان هرزنامه تلقی خواهد کرد. با همین توضیح به این نتیجه میرسیم که قراردادن امتیازهای بسیار کم بهعنوان Threshold باعث فیلترینگ بسیار حساس خواهد شد و بسیاری از پیامهای اصیل را نیز بهعنوان Spam شناسایی میکند. درمقابل، انتخاب عددی بزرگ بهعنوان Threshold نیز باعث خواهد شد تا بسیاری از پیامهای Spam بهعنوان پیامهای اصیل شناسایی شوند. بنابراین، بهنظر میرسد که انتخاب عدد ۵ در این قسمت، یعنی همان گزینه پیشفرض، حد مناسبی برای شناسایی هرزنامههاست.
وقتی گزینه Spam Box را فعال میکنید، پیامهایی که بهعنوان هرزنامه شناسایی شدهاند، به پوشهای جداگانه منتقل خواهند شد. اگرچه این پوشه جدا از Inbox شماست، همچنان برایتان ذخیره میشود تا امکان مشاهده آنها و شناخت پیامهای بهاشتباه شناساییشده بهعنوان Spam را نیز داشته باشید. معمولا پیشنهاد ما این است که اجازه دهید تا این گزینه فعال باشد؛ مگرآنکه روش دیگری برای فیلترکردن اسپمها مدنظر داشته باشید.
تنظیمات حذف خودکار ازطریق SpamAssassin
حذف خودکار یا Auto-Delete دقیقا همان کاری را انجام میدهد که انتظار انجامش را دارید. هنگامیکه این گزینه فعال شود، پیامهای شناساییشده بهعنوان Spam بلافاصله حذف خواهند شد.
این گزینه از امتیاز Threshold سنتی برای شناسایی هرزنامه استفاده نمیکند. درعوض، یک امتیاز Threshold دیگر بهواسطه سیستم در نظر گرفته میشود که از آن برای شناسایی و حذف پیامهای Spam استفاده میشود. فراموش نکنید که نمیتوانید پیغامی که بهعنوان هرزنامه تلقی و حذف شده است، بازیابی کنید؛ بههمیندلیل، پیشنهاد میکنیم که بهجای استفاده از قابلیت Auto-Delete، از ابزار Spam Box استفاده کنید تا همچنان بتوانید ایمیلهایی که بهاشتباه Spam تشخیص داده شدهاند، به صندوق Inbox خود بازگردانید.
تنظیمات پیشرفته در Spam Filter سی پنل
برای نمایش تنظیمات پیشرفته، روی گزینه Show Additional Configuration کلیک کنید. اگرچه استفاده از این تنظیمات احتمالا بهندرت برایتان کارایی داشته باشد، ممکن است برخی از آنها مانند Blacklist و Whitelist گاهی اوقات کاربردی باشد.
با استفاده از گزینه Whitelist، میتوانید فهرستی از فرستندگان ایمیل امن به cPanel معرفی کنید تا تمامی پیامهای ارسالی آنان فارغ از هرگونه فیلترینگ بهدست شما برسد؛ حتی اگر در حالت عادی امتیاز این پیامها بهگونهای باشد که قاعدتا باید بهعنوان هرزنامه تلقی شوند. گزینه Blacklist نیز دقیقا روی دیگر سکه گزینه Whitelist است؛ زیرا تمامی ایمیلهای رسیده از هر آدرسی که در قسمت Blacklist قرار بگیرد، بهدست شما نخواهد رسید.
برای اضافهکردن آدرس به Whitelist، از گزینه Add a New “whitelist_from” استفاده کنید. همچنین، میتوانید از کاراکتر «?» برای مطابقت با هر کاراکتر و کاراکتر «*» برای مطابقت با چندین کاراکتر استفاده کنید.
یکی دیگر از گزینههای قرارگرفته در بخش تنظیمات پیشرفته، Calculated Spam Score است که به شما امکان میدهد تا نحوه محاسبات امتیازهای اسپمها را تنظیم کنید. این گزینه صرفاً برای کاربران کاملاً حرفهای کاربردی است و تغییر آن بهوسیله افراد تازهکار میتواند به بروز مشکلات بسیاری منجر شود.
جمعبندی
شما قاعدتا دوست ندارید هرزنامه را در صندوق ورودی ایمیل خود مشاهده کنید؛ بهخصوص اگر صاحب وبسایت باشید و کارهای مهمی را ازطریق ایمیل وبسایت خود دنبال کنید، این احساس ناخوشایند بهمراتب بیشتر هم خواهد شد. برای اینکه بتوانید از این هرزنامهها راحت شوید، ابزارهای متفاوتی طراحی شده است که یکی از آنها Spam Filters است. این ابزار که برپایه Apache SpamAssassin کار میکند، پیامهای اسپم را با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته شناسایی میکند و به شما امکان میدهد تا بتوانید تصمیم بگیرید که این پیامها را به پوشه مجزایی با نام Spam Box منتقل یا آنها را بهطورکامل حذف کنید. در مقاله حاضر، درباره این ابزار صحبت کردهایم و نحوه کار با آن را کاملا برایتان شرح دادهایم.
سؤالات متداول
۱. اسپم یعنی چه؟
اسپم یا هرزنامه به ایمیلهای ناخواستهای گفته میشود که به Inbox ایمیل شما وارد میشوند. این پیامها در اغلب مواقع اهدافی صرفا تبلیغاتی دارند؛ اما ممکن است اهداف مخربی نیز داشته باشند.
۲. Spam Filter چیست؟
Spam Filter ابزار پیشبینیشده در سیستم مدیریت هاست است که پیامهای اسپم را بهطورخودکار شناسایی و حذف میکند یا به پوشه Spam Box انتقال میدهد.
۳. Whitelist یعنی چه؟
آدرسهای ایمیلی که در قسمت Whitelist به cPanel معرفی میشوند، در هر شرایطی بهعنوان Spam شناسایی نخواهند شد.
۴. Blacklist یعنی چه؟
Blacklist نقطه مقابل Whitelist است. ایمیلهای ارسالشده ازطرف آدرسهای معرفیشده در این قسمت فارغ از اسپم بودن یا نبودن، هرگز بهدست شما نخواهد رسید.
بدون دیدگاه