آموزش اتصال به SSH در سی پنل تنها در 6 گام

اتصال به SSH در سی پنل

اتصال به SSH به‌عنوان یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های ارتباط با سرور شناخته می‌شود و امنیت ارتباطی را تضمین می‌کند. از طرفی سی پنل نیز کنترل پنل محبوبی است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. پس برای افزایش امنیت ارتباط با سرور، آموزش اتصال به SSH در سی پنل ضروری است. توسعه‌دهندگان وب به دلیل ارتباط مستمر با سرور، در معرض خطراتی همچون نشت اطلاعات و هک سرور قرار دارند. رعایت پروتکل‌های امنیتی و استفاده از SSH به‌عنوان روش ارتباطی اصلی توصیه می‌شود. 

هرچند که روش‌های دیگری نیز وجود دارند، اما استفاده کردن از آن‌ها ممکن است امنیت هاست را به خطر انداخته و قابل اتکا نباشند. اتصال با SSH به هاست سی پنل با استفاده از کلید عمومی و خصوصی انجام می‌شود. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای اتصال امن SSH وجود دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اما توصیه می‌شود از روش‌هایی مانند cPanel و گزینه SSH ACCESS استفاده نمایید. در این مقاله، به‌صورت گام‌به‌گام روش اتصال به SSH از طریق سی پنل را آموزش می‌دهیم.

برای آشنایی بیشتر با سی پنل، مطلب سی پنل چیست را مطالعه کنید.

منظور از SSH چیست؟

SSH مخفف Secure Shell و به معنی پوسته دارای امنیت است. هنگامی که توسعه‌دهنده بخواهد از هر جای دنیا در کمال امنیت به سرور متصل شود، از SSH استفاده می‌کند. در واقع به کمک SSH می‌توان پروتکل و رابط خط فرمان سیستم‌های مبتنی بر یونیکس ایجاد کرد که فرایند دسترسی به سرور راحت و امن باشد. پروتکل SSH را می‌توان نوعی نسخه امن اتصال Telnet در نظر گرفت که تحت استاندارد پروتکل IEFT عمل می‌کند.

انواع پروتکل SSH و تفاوت آن‌ها با یکدیگر

باتوجه‌به بررسی‌های صورت گرفته پروتکل SSH در ۲ نسخه زیر وجود دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند از هر کدام آن‌ها به‌صورت پیش‌فرض استفاده کنند.

  1.  SSH-1 
  2.  SSH-2 

پروتکل SSH-1 روش‌های مختلف و بیشتری برای تأیید کاربر دارد؛ اما نمی‌تواند از اتصال هم‌زمان پشتیبانی کند. در مقابل پروتکل  SSH-2 با این که از متدهای معروف RhostsRSA ، Kerberos و TIS استفاده نمی‌کند، اما با استفاده از PublicKey و توسعه آن (DSA, RSA*, OpenPGP) توانسته نیاز کاربران را به خوبی رفع کند.

آموزش اتصال به SSH در سی پنل

اتصال به SSH در سی پنل تنها در 6 گام و به راحتی قابل انجام است. چرا که رابط کاربری ساده سی پنل، امکان اتصال را به‌راحتی فراهم می‌کند. در ادامه آموزش اتصال به SSH  را به صورت گام به گام پیش خواهیم برد.

اگر به دنبال آموزش های بیشتر کار با سی پنل هستید، حتما مطلب آموزش سی پنل را بخوانید.

1)ابتدا وارد محیط سی پنل شده و به بخش SECURITY بروید و در این بخش گزینه SSH Access پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید.

آموزش اتصال به SSH در سی پنل بخش گزینه SSH Access

2) در این مرحله با ورود به محیط SSH Access با متن انگلیسی مواجه می‌شوید که توضیحی در مورد SSH Access است و نکات لازم را یادآوری می‌کند. بعد از مطالعه متن بر روی دکمه Manage SSH Keys  کلیک کنید.

آموزش اتصال SSH در Cpanel دکمه Manage SSH Keys

3) اکنون شروع به اجرای اتصال SSH به هاست سی پنل می‌کنیم. در این مرحله بعد از Manage SSH Keys وارد صفحه‌ای می‌شوید که امکان این اتصال را فراهم می‌کند. برای این کار کافی است مطابق تصویر زیر بر روی دکمه Generate a New Key کلیک کنید.

مرحله اجرای اتصال SSH به هاست سی پنل

4) مطابق توصیه زیر اطلاعات خواسته شده را کامل کنید تا کلید برای شما ساخته شود. دقت کنید که استفاده از پسورد حرفه‌ای، عدم فراموشی پسورد و آی‌دی از اهمیت بالایی برخوردار است.

راهنمای پر کردن اطلاعات:

Key Name: نام کلید
Key Password: رمز عبور کلید
Reenter Password: وارد کردن دوباره رمز عبور
Strength: نوار سبز رنگ پایین این قسمت نشانه قوی بودن رمز است
Key Type و Key Size: مقدار این دو گزینه را تغییر ندهید

مرحله وارد کردن اطلاعات در آموزش SSH در سی پنل

5) پس از کلیک روی Create Key، یک مرحله عقب رفته و نام کلید خود را برای authorize ، در لیست Public Keys مشاهده کنید.

  • برای این کار بر روی لینک Manage مقابل کلید عمومی کلیک کرده و سپس گزینه authorize را بزنید. حال می‌توانید کلید عمومی خود را طبق تصویر زیر دانلود نمایید:

بخش Public Keys در آموزش اتصال SSH در سی پنل

6) بعد از دانلود به Private Keys بروید و کلید خصوصی را نیز دانلود کنید. توجه داشته باشید که در انتها فایل شما به‌صورت PPK  ذخیره می‌شود و باید به کمک نرم‌افزار PUTTY از کلید خود استفاده کنید. با طی‌کردن این مسیر و ساخت کلیدهای عمومی و خصوصی امکان استفاده اتصال SSH با هاست سی پنل فراهم می‌شود.

پروتکل SSH چه قابلیت‌هایی دارد؟

تکنولوژی SSH قابلیت‌های مختلفی دارد که باعث شده به‌عنوان یک ابزار کاربردی توسط توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار گیرد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این پروتکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد فرایند تأیید کاربران
  • ایجاد تونل امن در بستر TCP/IP
  • انتقال خودکار اتصالات ایجاد شده
  • ایجاد فرایند و مکانیزم تأیید خارجی کاربران
  • انتقال امن فایل‌ها و حفاظت از آن‌ها

تفاوت SSH با Telnet چیست ؟

 تلنت یکی از اولین پروتکل‌های کاربردی در فضای اینترنت است که با شبیه‌سازی ترمینال روی میزبان یک جلسه را از راه دور شروع و نگه‌داری می‌کند. این پروتکل به لحاظ عملکردی با پروتکل SSH بسیار مشابهت دارد. با این تفاوت که پروتکل SSH از رمزنگاری کلید عمومی برای تأیید اعتبار نهایی کاربر استفاده می‌کند.

علاوه بر این موارد SSH با Telnetدارای تفاوت‌های زیر نیز هستند: 

  •  SSH نسبت به پروتکل Telnet از امنیت بیشتری برخوردار است.
  • پروتکل SSH داده‌ها را رمزنگاری می‌کند، درحالی‌که پروتکل تلنت از متن ساده برای ارسال داده استفاده می‌کند.
  • SSH به نسبت پروتکل Telnet پهنای باند بیشتری لازم دارد.
  • پروتکل SSH برای تأیید اعتبار از کلید عمومی و خصوصی استفاده می‌کند؛ درحالیکه پروتکل تلنت از این مکانیزم استفاده نمی‌کند.

نحوه عملکرد SSH به چه صورت است؟

استفاده از پورت SSH برای اجرای جلسات گرافیکی X Window System از راه دور امکان‌پذیر است. اما این سوال پیش می آید که چه پورتی برای SSH در نظر گرفته شده است؟ به‌طور پیش‌فرض، سرور SSH پورت 22 پروتکل کنترل انتقال (TCP) را گوش می‌دهد. پروتکل SSH به‌عنوان یک‌شبه رمزنگاری چندوجهی عمل می‌کند که امکان ایجاد تونل‌های امن برای سایر پروتکل‌های کاربردی را بین کلاینت و سرور فراهم می‌کند. 

اگرچه SSH می‌تواند از رمزنگاری یوزرنیم و پسورد نیز استفاده کند؛ اما با استفاده از اتصال با سی پنل، از کلیدهای عمومی و خصوصی به‌عنوان روش ارتباطی مطمئن استفاده می‌شود. پروتکل SSH برای اطمینان از امنیت کاربر و سرور از روش‌های مختلف ارتباطات بین یک دستگاه محلی و یک میزبان از راه دور استفاده می‌کند. برای مثال، برای دسترسی به منابع و اجرای دستورات از راه دور، از SSH استفاده می‌شود.

جمع‌بندی درباره اتصال SSH به سی پنل Cpanel

SSH به‌عنوان یکی از پروتکل‌های امنیتی مهم باعث ایجاد ارتباط امن با سرور می‌شود و با ایجاد یک تونل ارتباطی امن سایر پروتکل‌ها را نیز حمایت می‌کند. برای اجرای این پروتکل، روش‌های مختلفی وجود دارد که استفاده از یوزرنیم و پسورد به‌عنوان یک روش غیر امن یاد می‌شود. اما بهترین روش استفاده از کلید‌های عمومی و خصوصی برای ایجاد ارتباط است. یکی از مزیت‌های اتصال به SSH از طریق سی پنل، راحتی این کار است؛ بطوریکه می‌توان در چند دقیقه این اتصال را انجام داد.

سؤالات متداول درباره نحوه اتصال به SSH در هاست سی پنل

  1. آیا فرد غیر متخصص نیز میتواند اتصال به SSH در سی پنل را انجام دهد؟

بله به دلیل ساده بودن رابط کاربری سی پنل، اتصال به SSH تنها با دنبال کردن مراحل آموزش برای هر شخصی امکان پذیر است.

  1. عملکرد SSH  چگونه است؟

پروتکل SSH به‌عنوان یک‌شبه رمزنگاری چندوجهی عمل می‌کند که امکان ایجاد تونل‌های امن برای سایر پروتکل‌های کاربردی را بین کلاینت و سرور فراهم می‌کند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید